niedziela, 28 kwietnia, 2024
Strona głównaPieniądzePolskie Radio z ogromnymi stratami. Raport NIK

Polskie Radio z ogromnymi stratami. Raport NIK

Jak wynika z najnowszych ustaleń Naczelnej Izby Kontroli, Polskie Radio w ciągu dwóch lat wydało łącznie pięć milionów złotych na swoją promocję. Jednocześnie nie przyniosło to założonych efektów, gdyż słuchalność wciąż zalicza tendencję spadkową. Zdaniem NIK działania, które bezpośrednio przyczyniły się do strat finansowych oraz spadków słuchalności, powinny być rozpatrywane na drodze prawnej.

Rys. Pixabay

Bezlitosny raport NIK. Same straty

Pokontrolny raport NIK nie pozostawia złudzeń. W samym tylko roku 2020 nakłady przeznaczone na promocję Trójki wzrosły o 1200%, natomiast w roku 2021 był to już wzrost o 1500%.

Raport NIK, który został upubliczniony, dotyczy finansów Polskiego Radia i jego spółek regionalnych w okresie od 2017 do 2021 roku. Jednoznacznie wykazuje on, że publiczny nadawca przeznaczył duże kwoty na promowanie Trójki po tym, jak w 2020 roku znalazła się ona w kryzysie. Kluczowym wydarzeniem mającym na to bez dwóch zdań wpływ było unieważnienie wydania listy przebojów tylko dlatego, że zwyciężył w nim Kazik z utworem „Twój ból jest lepszy niż mój”. Powodem był oczywiście polityczny wydźwięk piosenki. Rzecz jasna, przyczyniło się to tylko do zwiększenia zainteresowania nią.

Na kolejny efekt tej cenzury nie trzeba było długo czekać. Większość dziennikarzy o długoletnim stażu podziękowała za współpracę, by jakiś czas później założyć Radio 357 oraz Radio Nowy Świat. Aby ograniczyć spadek słuchalności Trójki, jej włodarze postanowili przeprowadzić na szeroką skalę kampanię wizerunkową. Ta jednak nie przyniosła absolutnie niczego poza wydanymi pieniędzmi. Ludzie, jak nie chcieli słuchać Trójki, tak dalej woleli tę stację omijać.

Jak podaje oficjalna strona NIK:

Z danych przedstawionych przez spółkę wynika, że słuchalność anten stacji jeszcze w 2016 r. wyniosła 17,6%, podczas gdy w 2021 r. już tylko 7,9%. Największy spadek słuchalności odnotowano w tym okresie w przypadku Programu 3 – z 7,9% do 1,9%.

Koszty działalności spółki Polskiego Radia S.A. stale rosły, dlatego w latach 2017-2021 pokrywano je środkami z abonamentu, a także rekompensatami za utracone wpływy. Ich udział w przychodach spółki szacowany był na 68-83%. W 2019 roku strata wyniosła 10,4 miliona złotych, natomiast w 2021 była prawie dwukrotnie większa.

NIK skontrolowała także wszystkie 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia i w sprawie byłych prezesów dwóch z nich złożyła doniesienia do prokuratury. W przypadku obecnego Radia Poznań, wówczas noszącego nazwę Radio Merkury, zawiadomienie dotyczy podejrzenia umyślnego popełnienia przestępstwa przez ówczesnego prezesa zarządu stacji, które polegało na wyrządzeniu rozgłośni szkody majątkowej wielkich rozmiarów. Chodzi o niegospodarne wydanie w okresie od 11 marca 2016 r. do 16 lipca 2018 r. w sumie ponad 3,1 mln zł na tzw. rebranding Radia i obchody jego 90-lecia, przez co rozgłośnia straciła płynność finansową – czytamy na stronie NIK.

NIK złożyła także drugie zawiadomienie, tym razem dotyczące Radia Opole i możliwości wyrządzenia znacznej szkody majątkowej tej spółce przez prezesa zarządu. Strata miała wynieść około 256 tysięcy złotych.

Reklamy urzędów i spółek państwowych

Kolejną ważną kwestię stanowi udział urzędów i spółek państwowych w reklamach „zmodernizowanej” Trójki. Ustalono, iż w latach 2017-2021 udział spółek, urzędów i państwowych instytucji w przychodach reklamowych Polskiego Radia wzrósł z 23,3% do 55,9%. Zmalał natomiast udział podmiotów prywatnych.

Wspomniane instytucje publiczne reklamowały się w Polskim Radiu za 11,2 miliony złotych i to tylko w 2021 roku. Rok wcześniej była to kwota 9,7 milionów złotych, natomiast w 2019 roku 13,3 milionów złotych.

Udział tychże instytucji w łącznych przychodach reklamowych nadawcy w okresie od 2017 do 2021 roku poszedł w górę z 20% do 35%. Wśród czołowych inwestorów wymienić należy Totalizator Sportowy, PKN Orlen oraz Grupa Lotos. Poniższy wykres przedstawia udział spółek Skarbu Państwa w przychodach z reklamy i sponsoringu Polskiego Radia.

Rys. oficjalna strona NIK

Nie lepiej prezentuje się sytuacja w rozgłośniach regionalnych. Reklamują się tam głównie samorządowcy. W 2021 roku 61,5% wpływów ze sponsoringu i reklam pochodziło od jednostek samorządu terytorialnego. Było to około 10,5 miliona złotych.

Słupki słupkami, wykresy wykresami, ale to, co każdy z nas powinien sobie uświadomić, to fakt, że za tę zupełnie bezowocną promocję zapłaciliśmy my, podatnicy. Bazując na podstawowych informacjach NIK, nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że były to pieniądze wyrzucone w błoto.

Czytaj także:

Sebastian Jadowski-Szreder
Sebastian Jadowski-Szrederhttps://www.jadowskiszreder.pl/
Youtuber i pisarz, twórca zbioru opowiadań "Incydenty Antoniego Zapałki", hobbystycznie zbieracz filmów i pasjonat horrorów, a także starych gier. Główną sferą jego zainteresowań jest popkultura z wyraźnym zaakcentowaniem elementów retro.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

1 KOMENTARZ

  1. Kto w epoce Spotify będzie słuchał radia tworzonego przez POst UB-eckich siepaczy w którym na przemian lecą reklamy grzybicy pochwy i Czerwone Gitary.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze