piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaDietaZmień dietę, by chronić planetę - akcja WWF i Lidla

Zmień dietę, by chronić planetę – akcja WWF i Lidla

Lidl Polska i WWF Polska ruszają z kampanią edukacyjną, mającą przekonać Polaków do diety fleksitariańskiej. Nie chodzi o to, by na stałe rezygnować z mięsa, ale by ograniczać jego spożycie. Po co? By przyczynić zminimalizować swój wkład w efekt cieplarniany.

Zmień dietę, by chronić planetę – akcja WWF i Lidla (fot. materiały prasowe)

Na stronie dyskontu i WWF czytamy, że dieta przyjazna dla planety zamiast mięsa zawiera więcej lokalnych i sezonowych warzyw i owoców. Sposób odżywiania ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, zależy od niego również kondycja Ziemi. To, co jemy i jak produkujemy żywność, ma wpływ na różnorodność biologiczną i klimat.

Dieta a środowisko

To, że produkcja mięsa potężnie wpływa na efekt cieplarniany, wiadomo od dawna. Według najnowszego raportu WWF to aż 27 proc. emisji gazów cieplarnianych to „zasługa” przemysłu żywieniowego, z czego ponad połowę generuje hodowla zwierząt na ubój oraz uprawy roślin na paszę dla nich. 

Z raportu „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet” (Wygiąć krzywą: odradzająca moc diety opartej na planecie) wynika, że przyjęcie przyjaznej Ziemi diety fleksitariańskiej może zmniejszyć:

  • globalne emisje gazów cieplarnianych związanych z żywnością o co najmniej 18 proc.  
  • globalną utratę różnorodności biologicznej o minimum 5 proc.
  • zmniejszyć przedwczesną śmiertelność o 19 proc.

Eksperci alarmują, że przeciętne światowe spożycie owoców i warzyw jest o 38 niższe niż zalecany minimalny poziom, podczas gdy średnie spożycie mięsa i nabiału – głównie w krajach o wysokich dochodach – przekracza zdrowy poziom aż o 1/5. Ograniczenie mięsa to rozwiązanie najprostsze i wymagające najmniej zmian na poziomie lokalnym i globalnym.

„Dieta przyjazna planecie” na razie w 12 podstawówkach

Zarówno WWF Polska, jak i Lidl Polska deklarują, że zależy na zrównoważonej produkcji i konsumpcji, czyli takich, które są możliwie najmniej szkodliwe dla środowiska naturalnego. Ich wspólna kampania edukacyjna „Dieta przyjazna planecie” ma dotrzeć do milionów odbiorców, a co może przełożyć się na realną zmianę na lepsze dla przyrody.

Polecamy:

Pilotażowa wersja kampanii ma odbyć się w 12 szkołach podstawowych z trzech województw, które dysponują własną kuchnią. Bezpośrednią pracę z nauczycielami i uczniami przeprowadzą edukatorzy WWF, przeszkoleni specjalnie pod kątem tego programu. Szkolenie dla intendentów przeprowadzi z kolei specjalista w zakresie żywienia człowieka.

Czytaj też:

To_tylko Redaktor
To_tylko Redaktor
Konto należące do redakcji TrueStory. Czasem wykorzystywane do puszczania niepodpisanych wiadomości od czytelników.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze