poniedziałek, 2 października, 2023
Strona głównaDietaZmień dietę, by chronić planetę - akcja WWF i Lidla

Zmień dietę, by chronić planetę – akcja WWF i Lidla

Lidl Polska i WWF Polska ruszają z kampanią edukacyjną, mającą przekonać Polaków do diety fleksitariańskiej. Nie chodzi o to, by na stałe rezygnować z mięsa, ale by ograniczać jego spożycie. Po co? By przyczynić zminimalizować swój wkład w efekt cieplarniany.

Zmień dietę, by chronić planetę – akcja WWF i Lidla (fot. materiały prasowe)

Na stronie dyskontu i WWF czytamy, że dieta przyjazna dla planety zamiast mięsa zawiera więcej lokalnych i sezonowych warzyw i owoców. Sposób odżywiania ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, zależy od niego również kondycja Ziemi. To, co jemy i jak produkujemy żywność, ma wpływ na różnorodność biologiczną i klimat.

Dieta a środowisko

To, że produkcja mięsa potężnie wpływa na efekt cieplarniany, wiadomo od dawna. Według najnowszego raportu WWF to aż 27 proc. emisji gazów cieplarnianych to „zasługa” przemysłu żywieniowego, z czego ponad połowę generuje hodowla zwierząt na ubój oraz uprawy roślin na paszę dla nich. 

Z raportu „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet” (Wygiąć krzywą: odradzająca moc diety opartej na planecie) wynika, że przyjęcie przyjaznej Ziemi diety fleksitariańskiej może zmniejszyć:

  • globalne emisje gazów cieplarnianych związanych z żywnością o co najmniej 18 proc.  
  • globalną utratę różnorodności biologicznej o minimum 5 proc.
  • zmniejszyć przedwczesną śmiertelność o 19 proc.

Eksperci alarmują, że przeciętne światowe spożycie owoców i warzyw jest o 38 niższe niż zalecany minimalny poziom, podczas gdy średnie spożycie mięsa i nabiału – głównie w krajach o wysokich dochodach – przekracza zdrowy poziom aż o 1/5. Ograniczenie mięsa to rozwiązanie najprostsze i wymagające najmniej zmian na poziomie lokalnym i globalnym.

„Dieta przyjazna planecie” na razie w 12 podstawówkach

Zarówno WWF Polska, jak i Lidl Polska deklarują, że zależy na zrównoważonej produkcji i konsumpcji, czyli takich, które są możliwie najmniej szkodliwe dla środowiska naturalnego. Ich wspólna kampania edukacyjna „Dieta przyjazna planecie” ma dotrzeć do milionów odbiorców, a co może przełożyć się na realną zmianę na lepsze dla przyrody.

Polecamy:

Pilotażowa wersja kampanii ma odbyć się w 12 szkołach podstawowych z trzech województw, które dysponują własną kuchnią. Bezpośrednią pracę z nauczycielami i uczniami przeprowadzą edukatorzy WWF, przeszkoleni specjalnie pod kątem tego programu. Szkolenie dla intendentów przeprowadzi z kolei specjalista w zakresie żywienia człowieka.

Czytaj też:

To_tylko Redaktor
To_tylko Redaktor
Konto należące do redakcji TrueStory. Czasem wykorzystywane do puszczania niepodpisanych wiadomości od czytelników.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze

Ostatnie komentarze