czwartek, 7 lipca, 2022
Strona głównaDietaDieta wegańska. Popularny mit, który jej dotyczy - obalony

Dieta wegańska. Popularny mit, który jej dotyczy – obalony

Wegańskie parówki, burgery czy inne gotowe produkty do złudzenia przypominające mięso potrafią być drogie. Dieta wegańska w założeniu opiera się jednak na produktach tanich, które zawsze są pod ręką: warzywach, owocach, kaszach czy zbożach. Odpowiednio przygotowane mogą w smaku i konsystencji przypominać mięso.

Jeśli kształt tego guacamole i salsy przypomina wam Polskę, to znaczy, że jesteście krypto-wegano-patriotami! (Wikimedia)

Dieta wegańska uchodzi za drogą, ponieważ roślinne zamienniki produktów odzwierzęcych potrafią mieć bardzo wysokie ceny, co nie powinno dziwić. Gotowe wegańskie kiełbaski, serki czy kotlety (spróbujcie wegańskiej kaszanki!) to dobra propozycja, kiedy nie mamy zbyt dużo czasu na gotowanie, lub chcemy spróbować czegoś nowego. Ale opierając swoją dietę tylko na takich produktach, nie dostarczymy swojemu organizmowi odpowiedniej ilości witamin i minerałów.

Dieta wegańska – porady. Zarządzanie jedzeniem

Są dobre na okres przejściowy – kiedy zdecydowaliśmy, że będziemy unikać mięsa, chociaż jesteśmy do niego przyzwyczajeni. W dalszej perspektywie warto je ograniczyć, nie tylko w trosce o nasz organizm, ale przede wszystkim portfel. Tani weganizm to nie oksymoron. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na to, jak wcielić go w życie. Nie ma potrzeby stosować się do wszystkich punktów, warto je potraktować jako inspirację i dostosować do swoich potrzeb. 

  • Planuj posiłki

Tani weganizm to przede wszystkim planowanie posiłków. Dzięki temu kupujemy dokładnie tyle produktów, ile rzeczywiście wykorzystamy i nie musimy obawiać się, że coś się zmarnuje. Podczas planowania posiłków sięgaj po swoje ulubione książki z przepisami – dzięki temu dokładnie wiesz, czego potrzebujesz.

Nie możecie przejść na weganizm, bo zależy wam na sylwetce kulturysty? Obczajcie tego typa
  • Wykorzystuj to, co zostanie

Kreatywność to nieodłączny element taniego weganizmu – warto ją wykorzystywać i eksperymentować. Zostały Ci warzywa po ugotowaniu wywaru? Zrób z nich przepyszne kotlety, sałatkę lub wegański pasztet. Liście rzodkiewki lub natkę pietruszki wykorzystaj do przygotowania przepysznego pesto. Wystarczy odrobina kreatywności, a nic w Twojej kuchni się nie zmarnuje.

  • Rób zapasy i przetwory

Tani weganizm to głównie zapasy, a zapasy to podstawa. Możesz przygotowywać przetwory z sezonowych warzyw i owoców lub tworzyć własne mrożonki. Warto też robić zapasy, kiedy trafi nam się świetna promocja w sklepie – wiele produktów ma naprawdę długą datę ważności, dlatego spokojnie możemy przechowywać je w swojej kuchni przez dłuższy czas.

Dieta wegańska – porady. Oszczędzanie

  • Kupuj produkty na wagę

Makarony, kasze, soczewica – wszystkie te produkty możesz kupić dużo taniej. Wystarczy, że zamiast w paczkach, kupisz je na wagę. Możesz też opierać swoją dietę na warzywach z puszki typu fasola lub ciecierzyca, które są świetnym źródłem białka na diecie wegańskiej. Zamiast jechać do marketu, zrób małą wycieczkę na lokalny bazarek i sprawdź, co pysznego mają dla Ciebie lokalni dostawcy.

  • Korzystaj z promocji

Żeby nie było, że markety trzeba omijać szerokim łukiem! Zamiast podstawy, mogą one jednak stanowić uzupełnienie naszych zakupów. Tani weganizm to głównie szukanie dobrych okazji. Przeglądaj gazetki sklepów – tam często znajdziesz informacje o produktach w promocji. Warto wypatrywać wtedy tego, czego zwykle nie kupujemy: wegańskie kotlety, kiełbaski i pasty kanapkowe, mleko roślinne czy wegańskie przekąski. To produkty, na promocji których najwięcej oszczędzimy.

  • Gotuj w domu

Czy dieta wegańska jest droga? Nie, jeśli gotujesz w domu! Tani weganizm to głównie przygotowywanie dań w domowym zaciszu. Zrezygnuj z jedzenia w restauracjach lub ogranicz opieranie swojej diety na gotowych produktach, które możesz kupić w sklepach. Gotowa wegańska pasta kanapkowa? Możesz przygotować taką w domu i to w kilka chwil, za ułamek ceny tej, którą kupisz w sklepie.

Dieta wegańska – porady. Sezonowość i lokalność

  • Stawiaj na produkty sezonowe

Tani weganizm to przede wszystkim sezonowe warzywa i owoce. Kupuj te, które w danym momencie są najtańsze, bo akurat jest na nie sezon. Minie kilka miesięcy i wiedza o tym, czy właśnie kończą się truskawki, a zaczynają jagody, będzie równie oczywista, jak znajomość kalendarza. Latem i jesienią możesz kupować większe ilości i robić z nich przetwory na zimę i wczesną wiosnę, kiedy warzywa i owoce są w naprawdę wysokich cenach.

***

Polecamy:

***

  • Mrożone nie znaczy złe

Mrożone warzywa i owoce nie są złe, a wręcz są świetną alternatywą dla świeżych produktów, kiedy ich ceny są niezwykle wysokie. Szczególnie zimą. Latem możesz przygotować warzywa oraz owoce do zamrożenia, aby korzystać z nich w ciągu roku. Tani weganizm to przede wszystkim rozsądne zakupy. Pamiętaj o odpowiednim porcjowaniu – raz rozmrożony produkt po ponownym zamrożeniu i rozmrożeniu może nie być już tak smaczny i zdrowy.

  • Kupuj w lokalnych sklepikach i na ryneczkach

Tani weganizm to nie tylko szukanie promocji i okazyjnych ofert, ale także miejsc, w których kupimy produkty w świetnych cenach. Warto sprawdzić, czy w pobliżu naszego osiedla nie ma małych, lokalnych sklepików lub ryneczków – to tam kupisz wiele produktów w świetnych cenach. Warzywa, owoce, kasze, makarony, czyli wszystko, czego dusza zapragnie!

***

Czytaj też:

***

Źródło: facebook.com/govegan55

Wegańskie przepisy znajdziesz na blogu: https://annasudol.pl/category/przepisy/

To_tylko Redaktor
Konto należące do redakcji TrueStory. Czasem wykorzystywane do puszczania niepodpisanych wiadomości od czytelników.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze

Ostatnie komentarze