Trudna sytuacja finansowa to główna przyczyna niepokoju odczuwanego przez przedstawicieli pokoleń urodzonych pod koniec ubiegłego stulecia i na początku XXI wieku. Młodzi, również w Polsce, coraz częściej podnoszą problem zdrowia psychicznego i wypalenia zawodowego. Co piąty zoomer i co czwarty millenials na świecie wskazał, że jego pracodawca nie traktuje tego zjawiska należycie poważnie. Zmiana podejścia w tym zakresie może być szansą na przyciągnięcie nowych talentów.
Połowa młodych Polaków najbardziej boi się drożyzny
Badanie Deloitte wskazuje, że poczucie niepokoju staje się nieodłącznym elementem codziennego życia młodych pokoleń. Wnioski te wyciągnięto na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 14,8 tys. przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób urodzonych między styczniem 1995 r. a grudniem 2003 r. oraz 8,4 tys. millenialsów (z roczników 1983-1994) pochodzących z 46 krajów świata, w tym z Polski. Ankieta została przeprowadzona na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r.
Konsekwencje rosnących kosztów życia coraz mocniej dotykają przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Nie jest to jednak nowe zjawisko, ale trend utrzymujący się od dłuższego czasu. Tę kategorię jako największe źródło niepokoju wskazało 29 proc. przedstawicieli pokolenia Z na (tzn. zoomerów) oraz 36 proc. millenialsów (nazywanych również generacją Y) w skali globalnej. W przypadku Polski odsetek tego typu odpowiedzi był jeszcze większy i wynosił odpowiednio 47 i 49 proc.
Prawie połowa osób z obu grup wiekowych (46 i 47 proc.) przyznaje, że żyje od wypłaty do wypłaty. Ponad jedna czwarta osób z pokolenia Z (26 proc.) i milenialsów (31 proc. ) obawia się o swoją emeryturę, a około trzech czwartych osób z obu pokoleń Z (72 i 77 proc.) przyznaje, że przepaść między najbogatszymi i najbiedniejszymi powiększa się. Młodzi nie są też przywiązani do swoich prac – co czwarty millenials i aż 4/10 „zetek” planuje odejść w ciągu 2 lat, a 1/3 zrobi to, nawet nie mając innej pracy w zanadrzu.
Millenialsi i pokolenie Z. Wypaleni i przepracowani
Jedną z zauważalnych różnic między polskimi a zagranicznymi respondentami jest obawa przed konsekwencjami braku społeczno-politycznej stabilności w regionie. Ta kwestia w ogóle nie pojawia się w wśród najczęstszych odpowiedzi w skali globalnej badania. Tymczasem w Polsce na takie źródło niepokoju wskazuje co czwarty przedstawiciel generacji Z i co piąty millenials. Czym jeszcze różnią się młodzi Polacy od swoich rówieśników z pozostałych krajów świata biorących udział w badaniu?
Chociaż konsekwencje przepracowania budzą wśród nich obawy, to presja finansowa i chęć znalezienia wymarzonej ścieżki kariery skłania osoby urodzone w latach 80., 90. i na początku XXI wieku do podejmowania dodatkowego zajęcia zawodowego. Co czwarty Polak urodzony po 1995 r. wykonuje więcej niż jedną pracę. Odsetek ten jest jednak znacznie mniejszy w porównaniu z globalnymi wynikami – w ujęciu globalnym 43 proc. „zetek” trudni się dodatkowym zajęciem.
W przypadku starszego pokolenia liczba osób pracujących na półtora lub więcej etatu wynosi ok. 1/3 ankietowanych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Wyniki badania pokazują, że blisko połowa przedstawicieli obydwu pokoleń odczuwa wypalenie spowodowane rosnącą liczbą obowiązków zawodowych. Jednocześnie co piąty zoomer i co czwarty millenials wskazał, że jego pracodawca nie traktuje tego zjawiska należycie poważnie lub nie podejmuje żadnych kroków, żeby je powstrzymać.
Odpowiedzialni pracodawcy
– Przedstawiciele pokoleń Y i Z od dawna odczuwają brak stabilności finansowej. Młode pokolenia coraz głośniej mówią też o kwestii zdrowia psychicznego i wypaleniu zawodowym. (…) Znaczenie zarządzania talentami zyskuje na znaczeniu. Liderzy, którzy chcą zatrzymać wykwalifikowanych pracowników, powinni już dziś zmienić swój sposób myślenia o nich i o nowym modelu pracy – mówi John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego Deloitte.
Według ekspertów Deloitte, firmy chcące uchodzić za atrakcyjne miejsce pracy dla millenialsów i zoomerów muszą być gotowe spełnić nie tylko ich oczekiwania finansowe. Powinny także zapewnić wsparcie w rozwoju zawodowym, zadbać o zdrowie mentalne pracownika oraz uwzględnić oczekiwania dotyczące sposobu organizacji pracy. Joanna Świerzyńska, partnerka w dziale doradztwa podatkowego, talent partnerka w Deloitte wskazuje, że dla młodych kluczowy jest balans praca-dom.
Polecamy:
– Zarówno zoomerzy, jak i millenialsi liczą na to, że (pracodawca – red.) umożliwi zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, m.in. poprzez elastyczne podejście do organizacji pracy. Kluczową rolę odgrywają tu liderzy, którzy powinni cechować się empatią i otwartością na potrzeby pracowników i wspierać ich w rozwoju. Równie istotna jest otwartość pracodawcy na tematy z zakresu zdrowia psychicznego, a także wdrożenie odpowiednich wspierających rozwiązań – czytamy we wnioskach z raportu.
Czytaj też: