poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaPieniądzeStrajk w Polregio będzie gwoździem do trumny dla tej spółki

Strajk w Polregio będzie gwoździem do trumny dla tej spółki

Pracownicy spółki kolejowej Polregio domagają się podwyżek i zamierzają strajkować od połowy maja. Jednak już teraz przedsiębiorstwo dotyka fala zwolnień lekarskich. Co państwo powinno zrobić, gdy na skutek rosnącej inflacji pieniędzy domagają się kolejne grupy zawodowe?

Strajk w Polregio jeszcze się nie rozpoczął, ale spółkę już dotyka fala zwolnień (fot. Wikimedia)

Popularne powiedzenie mówi, że drużyna jest tak silna, jak jej najsłabszy zawodnik. Z tego względu koleje regionalne – a patrząc szerzej, generalnie potrzeby małych miejscowości – powinny być oczkiem w głowie władzy, szczególnie tej, która notorycznie powtarza, że troszczy się o prowincję. Tymczasem w ostatni czwartek w województwie lubuskim odwołano 29 połączeń kolejowych. Powodem była tajemnicza plaga zwolnień lekarskich, która dotknęła pracowników spółki Polregio. Wcześniej wysp L4 obserwowaliśmy u kontrolerów lotów. W obu wypadkach jest to zapowiedź dużych problemów, które czekają zarówno pracodawcę, jak i pasażerów.

Pracownicy Polregio twierdzą, że zarabiają najmniej w branży i oczekują pensji wyższych o 700 złotych z wyrównaniem od grudnia 2021. Zarząd odpowiada, że jest gotów usiąść do rozmów, ale firmę stać na podwyżki „jedynie” o 400 złotych. Do tego spółka może dołożyć jednorazową gratyfikację w wysokości 500 PLN. Fakt, że kontroferta w ogóle się pojawiła jest budujący. Daje bowiem nadzieję, że obie strony spotkają się w pół drogi, a szybkie porozumienie oszczędzi Polakom cierpienia.

Tak, cierpienia. Celowo używam tak mocnego słowa z dwóch powodów. Po pierwsze, Polregio nie jest maluszkiem. Firma zatrudnia 6500 pracowników, jej pociągi zatrzymują się na 1900 stacjach (!), a w ciągu roku z jej usług korzystaja 72 miliony pasażerów. Daje to, aż 27 proc. udziałów w całym polskim rynku kolejowym. Po drugie, to właśnie na barkach Polregio utrzymywane są dziesiątki połączeń do miejscowości, które inaczej byłyby odcięte od świata. Każdy kto biegał o piątej na peron żeby zdążyć do pracy, a potem oglądał przez szybę pola rzepaku i pisał SMS-a do szefa, że jednak trochę się spóźni wie o czym mówię. Widok nadjeżdżającej lokomotywy dla tysięcy Polaków jest widokiem nadziei. Jego brak będzie równoznaczny z brakiem perspektyw.

Dlatego też nie chcę rozpisywać się tu o zasadności żądań strajkujących. Polska już wpadła w błędne koło inflacji, wartość pieniądza spada lawinowo, a kolejne grupy zawodowe będą domagały się podwyżek. Dopóki więc nie zmieni się polityka NBP, dopóty będziemy oglądać takie obrazki. Polityka państwa nie jest jednak winą kolejarzy, którzy – chcąc nie chcąc – odpowiadają za jeden z ważniejszych krwioobiegów gospodarki.

Mam wrażenie, że ze świadomością jak istotną rolę pełni kolej jest w Polsce na bakier. W ciągu ostatnich 30 lat zlikwidowano kilka tysięcy kilometrów tras i odrobienie tych strat zajmie lata. Ale potencjał polskiej kolei jest ogromny. Jak wspominał Karol Trammer (red. naczelny magazynu „Z biegiem szyn”) gdy tylko gdy na linii Poznań – Wągrowiec liczbę pociągów zwiększono dwukrotnie, liczba pasażerów podskoczyła trzyipółkrotnie. Kluczem okazała się regularność połączeń.

Zgaduję, że strajk w Polregio nie będzie żadnym momentem zwrotnym w dziejach przewozów regionalnych i wcale nie otworzy politykom oczu na potrzeby mieszkańców mniejszy miast i wsi. Będzie to raczej wydarzenie, które doprowadzi do rozbicia molochu i zastąpienia go mniejszymi spółkami. Taki proces obserwowaliśmy już w województwie łódzkim (ŁKA) i mazowieckim (Koleje Mazowieckie). Kolejne ma być Pomorze. Być może dzięki temu łatwiej będzie zarządzać majątkiem i spełniać wymagania pracowników.

Zobacz też:

To_tylko Redaktor
To_tylko Redaktor
Konto należące do redakcji TrueStory. Czasem wykorzystywane do puszczania niepodpisanych wiadomości od czytelników.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze

Ostatnie komentarze