piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaEkologiaZeroemisyjne lotnictwo. Czy wkrótce będzie możliwe?

Zeroemisyjne lotnictwo. Czy wkrótce będzie możliwe?

Rządy Danii i Szwecji ogłosiły, że chcą do 2030 r. sprawić, by ich loty krajowe stały się wolne od paliw kopalnych. Pomóc w tym mają technologie, które… jeszcze nie istnieją.

Ambitne plany Skandynawów

W swoim noworocznym przemówieniu premierka Danii, Mette Frederiksen, powiedziała, że chce „sprawić, by latanie stało się eko”. Przyznała jednak, że nie ma jeszcze rozwiązań, które pozwoliłyby osiągnąć ten cel. Dania dąży do zmniejszenia całkowitej emisji dwutlenku węgla o 70% do 2030 r., w porównaniu z ich poziomem z 1990 r. Szwecja ogłosiła również plany uczynienia swoich lotów krajowych wolnymi od paliw kopalnych do 2030 r. Ma też nadzieję, że do 2045 r. loty międzynarodowe staną się ekologiczne. Na początku tego roku szwedzki rząd ogłosił plany wprowadzenia zwiększonych opłat lotniskowych dla samolotów emitujących duże ilości zanieczyszczeń.

Decydenci w obu krajach zdają sobie sprawę z tego, że osiągnięcie ekologicznych lotów krajowych będzie trudne, ale naukowcy intensywnie pracują nad stosownymi rozwiązaniami. Europejski producent Airbus ogłosił plany stworzenia samolotów napędzanych wodorem, które mogłyby być gotowe do użytku w 2035 roku. Jeśli wodór wykorzystywany do ich napędzania będzie wytwarzany przy użyciu energii odnawialnej, może to być sposób na osiągnięcie przez Skandynawów wyznaczonych przez siebie celów. Będzie to jednak wymagało rozwiązania całego szeregu problemów.

Problemy z technologią

Obecnie silniki na wodór nie są niestety tak wydajne, jak tradycyjne. W procesie spalania wodoru wytwarza  się średnio wyższą energię w przełożeniu na masę niż przy użyciu paliwa lotniczego, ale niższą w przełożeniu na objętość. Ta niższa gęstość energii wynika z tego, że w normalnym ciśnieniu i temperaturze wodór ma formę gazową, a nie ciekłą, jak konwencjonalne paliwo. Jeśli gaz ma być przechowywany w wystarczających ilościach, musi zostać sprężony lub zamieniony w ciecz poprzez schłodzenie do bardzo niskiej temperatury (-253 C). Zbiorniki do przechowywania sprężonego gazu lub cieczy będą z kolei skomplikowane i ciężkie.

Istnieją też inne wyzwania. Gęstość energetyczna ciekłego wodoru wynosi zaledwie około jednej czwartej gęstości paliwa lotniczego. Innymi słowy, dla wyprodukowania tej samej ilości energii potrzebny jest zbiornik o czterokrotnie większej pojemności. W konsekwencji samoloty będą musiały albo przewozić mniejszą liczbę pasażerów, by zrobić miejsce na zbiorniki, albo stać się znacznie większe.

Pierwsza opcja oznaczałaby spadek przychodów z biletów, przy założeniu, że pozostałe warunki nie ulegną zmianie. Druga opcja wymaga zbudowania większego samolotu, który podlega większemu oporowi powietrza, co powoduje większe zużycie paliwa – istne błędne koło. Ponadto należałoby stworzyć całą nową infrastrukturę do transportu i przechowywania wodoru na lotniskach, z zachowaniem skrajnie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa – pamiętajmy, jak łatwopalny to gaz.

Polecamy też:

Ponadto istnieje pytanie, czy wodór można produkować na skalę przemysłową po konkurencyjnej cenie, nie powodując przy tym znacznego śladu węglowego. Zdecydowana większość wodoru wykorzystywanego obecnie w przemyśle powstaje z metanu pochodzącego z paliw kopalnych, co powoduje uwalnianie dwutlenku węgla jako produktu odpadowego.

Wodór może być produkowany z wody w procesie zwanym elektrolizą, napędzanym energią odnawialną, ale proces ten jest obecnie drogi i wymaga dużych ilości energii. Obecnie tylko około 1% wodoru na świecie jest produkowane w ten sposób. Nie jest zatem jasne, czy technologia będzie gotowa, a koszty wystarczająco niskie, aby osiągnąć cel na 2030 r. Z pewnością jednak rozwój tych technologii to krok w prawidłową stronę.

To_tylko Redaktor
To_tylko Redaktor
Konto należące do redakcji TrueStory. Czasem wykorzystywane do puszczania niepodpisanych wiadomości od czytelników.
ARTYKUŁY POWIĄZANE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NajNOWsze

NajPOPULARNIEJsze